Lins och quinoagryta

on

edf

Tisdagens middag var en inspiration från Detoxinista och hennes recept på lentil, kale & quinoa stew.  Det blev en toppenmiddag! I vanliga fall brukar jag ha mängder med morötter hemma men just igår hittade jag bara 1 1/2 i kylen så jag la till 2 palsternackor istället. Jag hade varken grönkål eller spenat hemma så de gröna inslagen uteblev oxå. Vad gäller ingefära så ersatte jag den torkade i receptet med färskriven ingefära. Man behöver inte göra precis som det står 😉

https://detoxinista.com/lentil-kale-quinoa-stew-vegan/

Ingredienser. Skär grönsaker och lök i riktigt små tärningar. Som lite tjockare tändstickor i tjocklek!
  • 1 msk kokosolja
  • 1 gul lök
  • 3 morötter
  • 3 selleristjälkar
  • 4 klyftor finhackad vitlök
  • 1 1/2 tsk spiskummin
  • 1/2 malen ingefära
  • 1/2 tsk gurkmeja
  • 2 tsk salt + mer till avsmakning
  • 2.5 dl röda linser
  • 1.25 dl quinoa (jag använde den röda för den blir inte lika mosig som vit)
  • 12 dl vattten
  • 1 förpackning krossade tomater
  • 5 dl hackad grönkål

Fräs selleri, morötter och lök i oljan i ca 7-8 minuter. Lägg i ingefära och vitlök. Fräs en minut till. Lägg allt utom grönkålen och låt koka tills linser och quinoa är mjuka. Röd/svart quinoa tar längre tid än vit. Tillsätt grönkålen när allt är mjukt och koka den mjuk. Smaka av med salt.

Njut!

2 kommentarer Lägg till din

  1. Elisabeth skriver:

    Det här var jättegott, tack för receptet!

    1. maria65a skriver:

      Tack. Jag önskar att jag kommit på det själv med det är kopierat från sidan jag länkade till. Riktigt gott är det!

Lämna en kommentar