Kall gröt – det är min grej det!

on

Alltså, jag vet inte om det är himla nyttigt. Det beror på vad man jämför med. Med en Marabou russin och mandel – ja… men med vad jag kallar vanlig mat? Tja?

Steel cut oats, vad är det?

I Sverige valsar vi ju havren till gryn, alltså havregryn. Men i USA, så klipps havren istället – steel cut oats – stålklippt havre. Det vi i Sverige kallar havrekross.

Men jag kan inte hitta Saltåkvarns krossade havre så jag köper Axa’s.

Imorse tog jag ca 1 dl av den kalla kokade gröten som jag kokade i söndags och sedan satte in i kylen i en bytta med lock.

Blandade med upptinade hallon/blåbär och 1 msk messmör och lite havremjölk. Hur jäkla gott som helst. Som en nyttigare risifrutti. Man kan även blanda ut den kalla gröten med tex naturell yoghurt (av önskad sort) och äta med bär till. Eller en riktigt fest – blanda med ovispad grädde (av önskad sort) och  ha sedan goda bär ovanpå.

Blir inte alls så där slemmigt som vanlig havregrynsgröt blir.

En kommentar Lägg till din

  1. Corleonia skriver:

    Låter gott 🙂

Lämna en kommentar