Att byta ut socker mot dadlar!

110202

Varje år kommer utmaningar som ”utan socker i 100 dagar” läste just om en sån och tänkte på hur mycket vi använder dadlar hemma numera. Helst använder jag dom dyra ekologiska medjooldadlarna men känner jag mig lite snålare köper jag vanliga torkade.

Detta naturliga sötningsmedel funkar perfekt i nästan varje recept. Lägg på havregrynsgröten, i smoothies, i yoghurt, i bakning … Prova dig fram 🙂

Lätt att fixa till och håller sig bra i kylen – gör en rejäl sats.

Ingredienser:
24 urkärnade  Medjool dadlar eller knappt ett halvt kilo ”vanliga” dadlar
1.5-2 dl vatten – testa dig fram. Beror på dadlarna.

Gör så här:
Lägg alla ingredienser i en matberedare eller mixer och mixa slätt. Riktigt slätt.

Om du använder en höghastighetsblandare detta tar bara några minuter. Traditionella matberedare eller mixrar tar längre tid, men så småningom händer det (älskar min mixer som gör allt sammetsslätt) precis som med Triss!

Vill du ha något som går att bra på tex bröd så byt ut vattnet mot någon växtmjölk, ha i en nypa salt och lite vaniljpulver 🙂

 

Kommentera

