Bovete”flatbröd”

20140726-142427-51867173.jpg

20140726-142426-51866138.jpg

20140726-142426-51866627.jpg
Dottern suckade när hon från frysdisken på city gross plockade dom torra, stenhårda gultenfriabröden och då minns jag bovetebröden jag gjorde tidigare i år:

3 dl helt bovete – lägg i blöt över natten

Nästa dag:
Skölj fröna och blanda i en mixer med samma mängd vatten som frön. Ha i salt och önskade kryddor. Jag använde oregano och chipotle. Mixa till en smet. Stek i teflon panna i lite olja ca 5 minuter innan man försiktigt vänder och steker andra sidan nån minut till.

Gör bara så många du äter och ställ smeten i kylen och gör nya nästa dag!

Idag blev bröden underlägg till min sallad av rivna rödbetor, gurka, paprika. tomat, avokado, böngroddar, lök och oliver. Jättegott!

5 kommentarer Lägg till din

  1. corleonia skriver:

    Ja, varför är alla färdiga glutenbröd så osammanhängande? Förstår dottern.

    1. Maria skriver:

      och när man värmen dom frysta så blir dom torra och äckliga 😦

      1. corleonia skriver:

        Ja, ännu segare och trista, när det inte behöver vara så, undra jag varför det är så? Undra på att folk anser att ha gluten är illa, och det behöver inte alls vara så.

        1. Maria skriver:

          de färdiga glutenfriabröd som finns är fullt av konstiga saker som jag inte ens vet om vad det är 😦

          1. corleonia skriver:

            Nej, precis .. så jag bakar själv.

Lämna en kommentar