Snabbwok

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ett snabbt stopp hemma innan jag ska i väg till lotten kräver snabb mat = snabbmat 😉

1/2 pkt risnudlar
Koka upp vatten i vattenkokare, häll över risnudlarna låt bli mjuka. Mina tog ca 10 minuter.

Under tiden.
Hacka mangold, selleri och lök
Woka

Mosa ner 1 pkt tempeh – jag använde rökt tempeh men vanlig funkar bra. Fräs lite till.

Rör ihop en sås:
Fuskade med 1 dl teriakysås (för att jag hade det hemma) annars tar man tamari eller soja, agavesirap
3 cm riven ingefära
3 rivna klyftor vitlök
2 tsm sriracha
1 pressad citron
1/2 dl jordnötssmör

Häll vattnet av nudlarna när dom är mjuka. Rör ner i dom wokade grönsakerna. Rör om. Häll över såsen. Värm upp.
Klart 20 min efter att man börjat

Snabbare än så går det knappast att få ihop käk

2 kommentarer Lägg till

  1. P.K skriver:

    Gubben frågade sådär lagom skeptiskt : ”blir man mätt på det här ?” Det blev vi, så tack för det goda receptet 🙂

    1. Maria skriver:

      Gubbar är generellt lite skeptiska 🙂

Kommentera

