Palsternackspuré 

on

  
Det är något med doften av palsternacka som får själen att jubla. Frisk höstdoft!

Hittade två påsar med palsternacka i kylen och blev sjukt sugen på palsternackspuré. Grejen är att det är väldigt sött så man behöver något som bryter av till det hela tex pressgurka och chilismaksatt sojafärs. Enkelt och bra!

Palsternackspuré:
1 kilo palsternackor skalade och skivade (blir ca 3 portioner)
1 grönsaksbuljongtärning
ca 1/2 dl havregrädde
salt
peppar

Koka palsternackorna mjuka, låt rinna av och mixa med mixerstav, blanda i havregrädde till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.

Annonser

6 kommentarer Lägg till

  1. Mies liv skriver:

    Jag ÄLSKAR palsternacka… blandar det med potatis och gör mos. Så gott!
    Kom osökt att tänka på att jag har jordärtskockor i jorden på lotten också. Mmmm, så gott!

    1. Maria skriver:

      Lite pruttvarning? 😉

      1. Mies liv skriver:

        Ja, lite då! 😆

        1. Maria skriver:

          Inulin

          Inulin är i särklass det fiber vars hälsoeffekter är mest studerade – inte mindre än drygt 10 000 forskningsrapporter om inulin finns att tillgå. Inulin tillhör en grupp kolhydrater som kallas fruktaner, och de förekommer rikligast i örten cikoria och jordärtskocka (faktiskt är ca en femtedel av roten ren inulin) men också i vitlök (9-16% är inulin), purjolök (3-10% är inulin) och vanlig lök (2-6% är inulin). Maskrosrötter är också rika på inulin och även bananer innehåller inulin om än bara i liten procent (0.3 – 0.7%). Tyvärr har stora delar av befolkningen tappat de tarmbakterier som har förmåga att smälta dessa nyttiga fiber och om de äter mer än 2-3 gram inulin om dagen så drabbas de tyvärr av tarmbesvär: gasbildning, uppsänd buk, illamående, diarréer, fisbenägenhet, magkramp, buller och körningar och också förstoppning. Jag skriver ”tyvärr” eftersom det sannolikt inte finns någon annan fiber som kan uppvisa så många goda hälsoegenskaper. Här ett par exempel valda bland tusental studier:

          • Den person som orkar hålla ut med vissa tarmbesvär kan räkna med att både totalantal och antalet arter av tarmbakterier ökar betydligt visar en studie på 30 feta kvinnor som under 3 månader tillfördes en ganska stor daglig dos av inulin (16 gr). Ökningen av antalet arter av tarmbakterier var faktiskt ganska dramatisk. (1)
          • Inulin ökar insulinkänslighet, minskar metabolt syndrom och motverkar utveckling av diabetes typ 2. 40 frivilliga försökspersoner med för-stadier till diabetes typ 2 som under 2 veckor tillfördes en stor dos av inulin (30 gr), uppvisade en dramatisk sänkning av blodsockret.

          1. Mies liv skriver:

            Dags att Inulinboosta och släppa väder! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s