Mjukt fröbröd


  

Blev baksugen igår och bestämde mig för att göra det enklaste brödet. Glutenfritt mjukt fröbröd! Det är jättegott, har bra hållbarhet och går att skiva.

Tyvärr har jag lite för stora brödformar hemma (brödet blir för platt) så jag knölade ner en stor boll av folie i en änden av formen för att den skulle motsvara 1 1/2 liters form

Det här behövs:
1.5 dl skalade hampafrön
1.5 dl solroskärnor
0,75 dl malet linfrö
0,75 dl fiberhusk
2 msk chiafrön
4 dl havregryn
1,5 dl cashewnötter eller valnötter – lätt hackade. Tyvärr tål jag inte valnöt så jag använder cashew eller mandel fast mandel blir så svår att skära
1,5 dl russin
5 dl vatten
1 tsk salt

Rör ihop allt i en bunke och låt svälla minst 1 timme. Funkar att låta det svälla över natten med i kylen.
Lägg i smord form och tryck ner smeten ordentligt. Ställ in i 175 grader i ca 1 timme. Ta ut och låt stå i formen 15 min. Ställ att kallna på galler.
Skiva och rosta helst (blir jättegott) innan du äter det!

2 kommentarer Lägg till din

  1. jagokatten skriver:

    Låter jättegott. Förutom russin. Kan bara inte få ner det. Men det kan man ju byta ut mot nåt annat.
    Värt att testa

    1. Maria skriver:

      Ja, testa tranberg – torkade eller skippa det helt. Jag gillar inte russin i bröd men här fungerade det bra och gav en speciell smak

Lämna en kommentar