Att göra egen tempeh

Första försöket att göra tempeh! Efter att ha utvecklat en intolerans mot sojaprodukter föll en del vanliga vegetariska alternativ bort ur mitt liv som tofu och tempeh. Tråkigt. Har funderat länge och väl men i julhelgen beställde jag tempehsporer för att testa själv.
Eftersom jag har hunnit googla en del i väntan på sporerna och just för att jag gillar att förenkla så bestämde jag mig för att strunta i all trist och tidskrävande borttagning av skal på ärtor/bönor. Så nu har jag testat två varianter. De två översta påsarna är hela gula ärtor som legat i blöt 1 dygn (det bara blev så. Kokats upp nga minuter (då passade jag på att röra om och ta bort de skal som flöt upp) och sedan kokats ca 45 minuter eftersom jag vill ha en mjuk tempeh. Den man köper har lite hårda bönor tycker jag men det är en smaksak. Den satsen blandades med 1,5 dl solrosfrön innan äppelcidervinäger och sporer tillsattes. Recept nedan

Den ena varianten är av konserverade kidneybönor och kikärtor. Vill gärna se om det fungerar lika bra för det förenklar ju om man inte har tid att koka.

Hälsofördelar Tempeh: Rhizopus oligosporus producerar en typ av antibiotika som är effektiv mot vissa bakterier, inklusive Staphylococcus aureus som kan orsaka lunginflammation och blodförgiftning. Det fantastiska med denna naturliga antibiotika är att den är värmebeständig och tål ett brett spektrum av pH-nivåer. Liksom miso och natto, blir protein och andra näringsämnen i soja mer lättsmält efter att det bryts ner av bakterier eller mögel. Det är därför jästa bönor produkter som tempeh inte orsakar gas, matsmältningsbesvär eller andra tarmbesvär som är förknippade med att äta bönor.

Eftersom tempeh inte saltas, är den lämplig för människor som är på låg natriumdiet.

Intressanta fakta om tempeh: Förutom sojabönor, det finns också mindre vanliga tempehs som är gjorda av en kombination av spannmål och soja, liksom andra baljväxter.

https://theconsciouslife.com/top-probiotic-foods.htm

Det verkar som många moment och det är lite pyssel men faktiskt lite roligt:)

Tempeh av gula ärtor och solroskärnor
500 g okokta hela gula ärtor
1,5 dl solrosfrö
2 msk äppelcidervinärger
1 tsk tempehsporer
2 st 1 liters förslutningsbara plastpåsar med hål i (med ca 1,5 cm i mellan. Tryckte med en grillpinne av trä rakt igenom

Lägg ärtor i blöt minst 12 timmar. Häll av vattnet, koka upp nytt vatten och låt ärtorna koka ca 5 minuter. Ta bort allt skal som flyter till ytan. Häll i nytt vatten och låt ärtorna koka till önskad hårdhet. Recept på tempeh skriver att dom ska vara knappt färdiga (vad gäller sojabönor. Ta bort skal som flyter upp under kokningen.
Häll ut alla ärtor i ett durkslag och häll sedan allt utom ca 2 dl på en plåt där det ligger en handduk. Nu är det viktigt att ärtorna blir torra. Vissa kör in dom i ugnen, andra trycker med handduken och en del fönar ärtorna torra.
De 2 deciliterna stöter men med potatisstöt eller mixar lätt, inte så det blir en slät massa men slätare. Blanda massa med det som ska torkas.
Ok, allt torrt? Blanda i solroskärnor (om så önskas eller pumpafrö eller linfrö eller cashewnötter – testa)plus 2 msk äppelcidervinäger och 1 tsk sporer. Rör om noga. Väldigt noga. Det kommer att synas var sporerna inte hamnar…
Häll i påsarna förslut och platta till. Klart.

Värmen då? Hmm… min ugn har ett läge på 30 grader, däremot saknar den valet att ha lampan tänd utan att ugen är på. Har läst att många kört den varianten för att hålla 30 grader (ej högre än 33). Med termometer visade det sig vara mer 32-33 än 30 så jag stängde av och satte på två gånger mellan kl 11 och 23 (när jag la mig), stängde av vid läggdax och la in en varmvattenflaska omlindad av en handduk i botten på ugnen.

När jag vaknade imorse var alla tre plattorna täckta av ett lager ludd och dom med ärtor hade en egen värme på 33 grader medan den av konserverade bönor låg på 29 (den fick åka in i ugnen igen). Alla tre påsarna var fasta även om den med konserverade var något mjukare.

Den med konserverade består av två förpackningar ekologiska bönor som jag sköljt noga, torkat på samma sätt som med ärtorna och använt hälften så mkt sporer och äppelcidervinäger. Det blev bara 1 påse.

 28 timmar tog det efter att jag lagt dom påsarna

Lämna en kommentar