Matiga mackor

Jag har funderat ett längre tag på matiga mackor som jag kan ta med på tex tåg och flyg eftersom utbudet av mat där ofta inte passar mitt valda sätt att äta på och för att jag avskyr att bli hungrig för när jag är hungrig gör jag dåliga val. Så idag testade jag en fyllning som kommer att bli fyllning på mina mackor på nattåget till Luleå på torsdag – mackor som i en kylväska håller till frukost och sedan blir dom mackor på flyget till Bangkok i maj. Fast då får dom ligga i handbagaget några timmar. Fördelen med vegetarisk mat av grönsaker… det behövs inte lika kallt för att det ska hålla. Perfekt va? Fast det var bättre när jag åkte med det flyg som dottern jobbade på för då fick jag ha mackorna i personalens kylskåp 😀

Ingredienser:
1 förpackning avsköljda kikärtor
1 finhackad liten rödlök
1 finhackad stjälk selleri
1-3 finhackade picklade gurkor- jag hade små turkiska cornichoner
1 tsk dijonsenap
1 tsk lönnsirap (eller agavesirap)
1 bit finstrimlad salladslök
3 msk mandelsmör (eller tahini)
1 msk hackad kapris
1 msk hackad fryst dill
salt
peppar

Lägg kikärtorna i en skål och mosa med gaffel eller med en potatisstöt. Blanda i resten, rör om och smaka av. Kryddningen kan man ju variera efter smak.

Rosta bröd (eller inte) och lägg på kikärtsröran, lite tomat, avokado eller vad du gillar och lägg på en skiva bröd till. Klart!

5 kommentarer Lägg till din

  1. WoW skriver:

    Nu lär du inte svälta ihjäl 🙂

    1. Maria skriver:

      Precis!

  2. Corleonia skriver:

    Stadig macka. 🙂

    1. Maria skriver:

      Jag gillar mackor att bli mätt på

Lämna en kommentar