Citronbollar

Jag blir sällan sugen på sötsaker men ikväll var ett sådant tillfälle Alternativet att gå upp till RixMix och köpa godis kändes inte riktgt i linje men hur jag vill äta så jag öppnade skafferiet istället:

20 stycken citronbollar

2,5 dl urkärnade dadlar
2 dl havregryn
1 dl cashewnötter (vid allergi ta solrosfrön ist)
3 msk kokosflingor
1/2 tsk vaniljpulver. Inte socker utan den bruna pulvret
rivet skal från en citron
saften från den citronen

Lägg ner allt i matberedaren och för tills det blivit en ”boll” av det hela. Det ser torrt ut i början men ge inte upp! Rulla 20 bollar. Rulla bollarna i en blandning av havregryn och kokosflingor. Ät! Godast rumstempererade eftersom dom blir lite hårda i kylen där dom sedan ska förvaras.

Hur enkelt är inte det då?

9 kommentarer Lägg till

  1. pysbloggen skriver:

    Sååå länge sen jag gjorde citronbollar . Eller nån slags bollar. Min matberedare är så usel att jag inte testat ens.

    1. Maria skriver:

      Jag blev less på min usla maskin och köpte en ny. Nu är det roligt igen

      1. pysbloggen skriver:

        Jag måste investera i nåt vettigt, jag tycker matberedare är det jag använder jämt. Och så har jag en usel.

        1. Maria skriver:

          Jag förstår precis. Det enda jag lärt mig är att modeller där knivbladet sitter på en läs rund ring är värdelösa. Det ska vara en gedigen enhet

          1. pysbloggen skriver:

            Jag skriver under på det. Min förra underbara maskin hade en fast kniven het, inte den här.

            1. Maria skriver:

              Precis. Min första hade fast, andra lös – den nya fast. Skrev till Philips för nga år sedan och sa att dom borde skämmas som säljer sån skit

            2. pysbloggen skriver:

              Jag ska banne mig göra detsamma.

  2. WoW skriver:

    Låter som väldigt mycket vaniljpulver 😳 men vad vet jag…

    1. Maria skriver:

      Det smakar inte så mycket. Inte från en stång utan burkarna med brunt pulver i med hela stången nermald

Kommentera

