Krämig pasta 

Inte mitt recept på något sätt men väl värt att föras vidare! Guuuuu så gott det var!

http://thevegan8.com/2015/11/09/20-minute-vegan-alfredo/

Jag försvenskade lite och la till broccoli som jag körde knapriga i min airfryer och litet tunt skivad torkad tomat – inte den i olja utan den torra. På bilden längst ner till höger hade jag blandad såsen med pastan men förstod varför det faktiskt stod i hennes recept att det var bättre att lägga såsen på pastan vid servering. Det sa slurp så var såsen i pastan och den blev lite klibbig. Så jag la på lite mer 🙂

Min variant:
2 dl osaltade cashewnötter. I receptet står det 1,25 dl cashewsmör men det är dyrt (tycker jag) och med tanke på att jag har en bra blender så funkade nötter
4,5 dl buljong (jag tog 1 msk buljongpulver och kallt vatten)
3 msk b-jäst
1,5 msk äppelcidervinäger
1,5 msk mjöl att reda med. Jag tog vanligt vetemjöl. I receptet kör hon med rismjöl
salt peppar
och så mixade jag slätt!
Ärtorna läggs i när såsen kokat klart och samma med tomaterna

Hällde allt i en gryta, kokade upp under omrörning och kokade 3-4 minuter. Ställde t sidan och kokade pastan. Broccolin körde jag 15 minuter i min airfryer på 180 grader.

Lägg ärtor och skivad torkad tomat i såsen. Rör om
Lägg pasta på en tallrik, häll på en skopa sås och lägg broccolin på! ÄT! Har man ingen airfryer kan man ångkoka broccoli eller slänga in den i ugnen i 225 grader tills kanterna fått färg eller helt enkelt strunta i den.

Inget tillsatt fett i rätten utan fettet kommer från cashewnötterna.

Vill man ha glutenfritt reder man med mjöl som passar för det och byter enkelt ut pastan!

Kommentera

