Havregrynsfrukost


Numera kallas det för ”over night oats” och jag minns inte vad, det kallades för 17 år sedan när jag började göra sånt. Säkert ngt som ”blötlagda havregryn”
Förr använde jag apelsin eller äppeljuice och serverade den kalla gröten med en klick yoghurt. Det var då.
Numera mixar jag vatten med skalade bananer och blöter grynen i det. Sött och gott.
På morgonen tinar jag lite blåbär och hallon och rör ner och toppar med några sultanarussin. Perfekt nyttig frulle som kan förbereda för flera dagar.

2.5 dl havregryn
Valfritt: 3 msk helt linfrö som krossas före användning. Köp aldrig färdigkrossade. Linfrö oxideras fort och blir dåliga. Chia kan fungerar det med.
5 dl vatten
3 bananer

Mixa vattnet med bananerna
Lägg det torra sakerna i en burk, häll bananvattnet över. Rör om. Låt stå till nästa dag. Rör om i burken och servera med frukter/bär som du gillar.

2 kommentarer Lägg till

  1. guwima skriver:

    Måste testas! Hur många frukostar räcker det till?

    1. Maria skriver:

      Jag tar en skopa så jag vet inte. Fyra dagar tippar jag att 2.5 dl räcker till

Kommentera

