Sötpotatisnudlar med svamp

on
mde
Sötpotatisnudlar med svamp

Har ni ätit rå sötpotatis? Inte jag heller. Inte förrän igår när den hamnade i grönsakssvarven och blev pasta med svamp.
Eftersom jag har en ny ugn som kan hålla låga temperaturer testade jag igår att ”torka” marinerad (bara tamari) shitake i ugnen (varmluft) på 40 grader i knappa tre timmar. Blev ju jättebra och gav en extrem svampsmakande svamp 😀

2 Personer:
1 stor sötpotatis – strimla i grönsakssvar
10 små plommontomater – delas
2 stjälkar finsstrimlad salladslök

Blanda i en skål

Gör sås:
2 msk miso
1 msk bjäst
1 klyfta vitlök
saften från en pressad citron
1 tsk agavesirap
2 tsk senap
Vatten för att få det såsaktigt, tillsatt 1 msk i taget

Häll såsen över sötpotatisen och låt dra ett tag. Servera med svampen

4 kommentarer Lägg till

  1. WoW skriver:

    De har sötpotatissallad i vår salladsbuffé på ICA så jag brukar ta den, det är gott!

    1. Maria skriver:

      Med rå sötpotatis? Jag har aldrig sett det tidigare

      1. WoW skriver:

        Men de har det iaf! Väldigt gott!

      2. WoW skriver:

        Riven!

Kommentera

