Grön risotto 

Inspirationen kom från senaste numret av vegourmet  och den fina bilden i tidningen på den gröna risotton – hur hade dom fått till det så? Jag ville oxå ha grön risotto!

Det visade sig att det inte var svårare än att dom mixat buljong med tre nävar färsk spenat – varför har jag aldrig tänk på det förr?

Nu valde jag att mixa spenaten med lite havregrädde istället för att få en krämigare risotto och att ha i 1/2 dl Bjäst är riset var kokt (för ”ostigare” smak) men i övrigt följde jag ett vanligt recept på risotto

Medan riset kokar så fräs lite Ostronskivling i olja.

knappt 1/2 dl olivolja
2 st schalottenlökar (jag hade bara en vanlig gul lök och la till lite riven vitlök)
2.5 dl Arborioris
1 dl vitt vin
Grönsaksbuljongpulver
Knappt en liter varmt vatten
1/2 dl Bjäst
ca 1 dl Imat – mixas med spenaten
3 nävar spenat

Fräs lök i oljan tills den är mjuk. Häll i riset och fräs tills kornen är genomskinliga. Häll i vinet. Koka bort vätskan. Strö över 1 msk grönsaksbuljongpulver. Häll i ca 2 dl vatten, låt koka in på svag värme, rör så att det inte fastnar i grytan, fortsät hälla på lite vatten i taget tills kornen är nästan mjuka. Häll i den gröna spenatmixen. Koka riset så mjukt som du vill ha det. Det ska inte vara mjukt som i gröt men inte heller för hårt. Själva risotton ska vara krämig (serveras i djup skål. Avsluta med Bjäst, salt och peppar och toppa med lite stekt ostronskivling

3 kommentarer Lägg till

  1. MiesLiv skriver:

    Gissa vad jag själv åt i helgen. *S*
    Den här varianten låter god så den ska jag absolut prova.

    1. Maria skriver:

      Jag har den i matlådan idag.

      1. MiesLiv skriver:

        Jag också 🙂

Kommentera

