Massamancurry

Det finns alltid plats för massamancurry när jag är i Thailand. Det spelar ingen roll att det är stekhett ute – det passar ändå. Det svåra är bara att hitta en utan kött/kyckling i men när jag väl gör det så då jäklar käkar jag! Inspirerad av väninnan som lagade curry i helgen köpte jag färdig currypasta på stan i onsdags och igår lagade jag det själv.

Jag antar att just den curryn är som svenska köttbullar – det kan smaka väldigt olika och man kan hitta olika saker i men det som jag alltid sett i recept är – bortsett från pastan – potatis, tamarind, fisksås och jordnötter sedan brukar det variera.

Äter man fisksås ska man absolut använda det för det ger den där beska sältan som inte riktigt går att få via ljus soja. Jag hade inga jordnötter hemma så jordnötssmör fick ersätta men jag tycker att just denna blev riktigt god. Godare än den som serveras på Thaiholken intill jobbet iaf och mer som jag minns mina upplevelser i Bangkok eller på någon solig ö.

1 tsk kokosolja
Massamanpasta ca 2-3 msk
kanelstång
kardemummakapslar (det finns thailändsk men jag använde vanliga gröna kapslar)
Lagerblad
Tamarindsås/juice/pasta ca 6 msk – kan ersättas av pressadd citron
Fisksås eller ljus soja (de mörka gör soppan ful i färgen) ca 4 msk
Socker, helst palm men vanlig eller kokossocker funkar ca 4 msk
Riven ingefära
Riven vitlök
chili – om man gillar starkt men smaka först!
3 msk jordnötssmör eller osaltade jordnötter men då läggs dom i när grytan är klar
1 förpackning kokosmjölk – jag testade Garants med 75% kokos och inget stabiliseringsmedel. Tjock och fin
Potatis – i bitar
Morot – i skivor
Gul lök – skivad

Välj grönsaker du gillar, jag använde:
Blomkål – buketter
Paprika – bitar
Gul lök
Gröna bönor
Salladslök

Fräs pastan, gul lök, vitlök, potatis och morot i lite fett i ca 1,5 minut. Häll i kokosmjölk, tamarind, ingefära, fisksås (ljus soja), socker, lagerblad, kanelstång och kardemummakapslar. Häll över vatten så det täcker innehållet med några centimeter. Koka rotfrukterna mjuka.
Lägg i blomkål och paprika. Låt bli mjukt. Lägg i bönor och salladslök. Koka 2 minuter till. Smaka av. Servera med lite jordnötter på!

Vissa äter ris till men jag tycker att det funkar bra som bara soppa.

Kommentera

