Lunchsallad

Planerar lite lunch här hemma eftersom jag jobbar från köket idag. Hittade allt det jag behövde för att göra en lite rawfoodsallad. Speciellt med tanke på att squashen ser ut att börja närma sig döden…

I burken har jag en slags dressing gjord på hampa/cashewnöt. Den används som den är eller här med avokado för att bli krämigheten i squashpastan. Vad är det för skillnad på squash och zucchini egentligen? Nåja, dressingen är gjord av  hampafrön, lite cashewnöt, pressad citron, lite lökpulver, lönnsirap, salt och vatten och dill som mixats sammetsslätt. Mest för att jag hade dill i frysen. Håller dryga veckan, kanske två i kylen.

Har man inte en sådan dressing hemma mixar man helt sonika 2 msk skalade hampafrön eller cashewnötter med avokado (1/2) per portion, salt  och någon krydda som färsk basilika eller dill eller det man gillar.

Ok, salladen då?

Jag hade grönkål hemma så jag klippte bort bladnerven på två stora blad och sedan klippte jag resten av bladen i millimeterstrimlor och la i en skål och knåda dom med saften av en halv citron och en nypa salt. Man kan ju ta vad grönt som helst. Spenat tex behöver inte knådas för den är redan mjuk.

Sedan körde jag en halv squash och en bit gurka i min grönsakssvarv – himla bra grej det där!

Rör ihop grönkål, squash, gurka och röran. Smaka av med salt och peppar. Skiva små tomater på. Klart!

3 kommentarer Lägg till

  1. Corleonia skriver:

    Tror att Squash och Zucchini är samma sort bara olika benämningar på det. Ser gott ut, spagetti?

    Jag hade en grönsakssvarv men blev aldrig vän med den. Tyvärr ..

    1. Maria skriver:

      Synd, viss vänskap tar tid att utveckla

      1. Corleonia skriver:

        Ja, jag gav upp efter en tid ..

Kommentera

