Linsfärslimpa

vegan-meatloaf-1

OBS! Bilden är inte min men jag hann ju skära upp och frysa ner en del innan jag kom på att jag skulle fota. Det är vad som händer när man lagar mat kl 22 på kvällen… men den såg likadan ut så när som på att jag inte hade något grönt på. Ska ta en bild när jag serverar mig två skivor till middag ikväll 🙂

Gjorde en liknande förra året men i en för stor form så den blev plattare.

https://mariasmatintag.wordpress.com/2016/02/04/farslimpa/

Smeten fyller en liten brödform ca 1 liter. I större form blir limpan plattare.

2 dl okokta gröna linser (jag la mina i blöt på morgonen och förkortade koktiden rejält)
1 hackad gul lök
1 hackad vitlök av modell solo
1 stjälk selleri (bara för att jag hade det hemma)
1 liten burk majs
ca 1,5 dl bbqsås – hade färdig hemma
ca 1.5 dl polentagryn

majsmjol-produkt-2.png

3 msk aquafaba eller tre msk krossade linfrön med vatten (låt det sistnämnda svälla ihop)
salt
chipotlepulver
vatten

Koka linserna mjuka i lite salt. Låt rinna av.
Mosa hälften av linserna.
Sautera lök, vitlök och selleri i en stekpanna i lite vatten tills dom är mjuka.
Blanda alla linser och det stekta med aquafaba/linförröra i en skål. Häll i den sköljda och avrunna majsen. Häll i bbqsås. Strö över polentan tills smeten blir hanterbar. Den ska inte vara en hård boll och inte heller rinna utan gå att klicka ner i en form. Smaka av med salt.

Klicka ner smeten i en bakplåtsklädd form och platta till ytan. Bred över ett lager bbqsås. Låt stå i ca 20 minuter och svälla.

Ställ in i ugnen på 175 grader i ca 50 minuter. Ta ut och låt svalna i formen. Skiva upp och servera enligt önskemål. Funkar bra som en skiva på bröd. Med sås till middagen eller hur man nu önskar.

8 kommentarer Lägg till

  1. pbloggen skriver:

    Jag har alla ingredienserna hemma, så det här får testas. 😁
    Funderade just över polentan imorse. Tack!

    1. Maria skriver:

      Så du vaknar och tänker på polenta? 🙂

      1. pbloggen skriver:

        Jag tänker ofta på mat. 😎

        1. Maria skriver:

          Finns det annat att tänka på????

          1. pbloggen skriver:

            Puh! Du är en förstående kvinna.

      2. pbloggen skriver:

        Kollade förråden inför kvällens granolafix.

        1. Maria skriver:

          Fast inte polenta i granola väl? :O

          1. pbloggen skriver:

            Haha! Nej, det är här ditt recept kommer in. 🖒

Kommentera

