Kokossmör

on

Slätt kokossmör

1.5 påsar kokosflingor – det var det jag hade hemma…

 

Efter 5 minuter i matberedaren

 

Efter 10 minuter i matberedaren – nu har det hänt grejer!

Kokossmör är inte samma sak som kokosfett. Det sistnämnda är fettet man får ut medan smöret är när man mixar fruktkötttet tills det blir en slät massa. Det är vansinnigt gott som det är. Livsfarligt gott… Funkar bra att bre på kex bara för att!
Själv tänkte jag ha en burk ståendes i skåpet för att smaksätta raw foodkakor med. I rawfoodköket är kokossmör vanligt, speciellt att blanda i cashewkrämer för att få olika varianter på veganska cheesecakes.
Eftersom det är rätt så dyrt att köpa och egentligen inte kostar mer än två påsar kokosflingor att tillverka själv så gör jag det ibland och förvarar i skafferiet i en lufttät burk.

Så: 2 påsar kokosflingor kör i matberedare i minst 10 minuter. Skrapa ner från kanterna då och då. Klart när det är en slät massa. Jag körde min i 12 minuter och skrapade från kanterna kanske fyra gånger.

Det funkar även att göra i en bra mixer om man använder tampen att trycka runt med men det är avigt att få ut massan som sitter i knivarna nertill så jag valde matberedaren istället.

 

Kommentera

