Sega allergivänliga chokladkakor

Gluten, mjölk, soja och äggfria härligt sega goda chokladkakor!

Det tog ett tag innan jag fick till det måste jag erkänna. Det är svårt att baka utan gluten och ännu svårare utan ägg men dom här föll alla i smaken hemma. Receptet, som jag testat mig fram från, är i Cups så jag har mätt upp allt i gram medan jag bakat.

 

Sätt ugnen på 160 grader (jag har varmluft), ha 175 om konventionell ugn används.
Lägg ett bakpapper i en ugnsform ca 23×30 cm. Hacka 200g choklad i bitar

85g kokosfett, rumstempererat. Mjölkfritt margarin fungerar också
150 g socker (gärna ekologiskt råsocker)
100 g farinsocker eller muskavadosocker eller kokossocker. Ger en mer karamelliserad smak
1.5 msk lönnsirap
3 msk aquafaba (spad från en förpackning kokta kikärtor)
285 g teff/durramjöl från Finax
1 tsk bakpulver
1 tsk xanthan gum
1/2 tsk bikarbonat
1,5 dl imat
1/2 tsk salt
150+50 g hackad choklad eller färdiga chocolate chips – mjölkfria!

Vispa socker, kokosfett och aquafaba i några minuter. Häll i sirap och saltet. Vispa.
Blanda alla torra varorna och rör ner dom i blandningen. Rör om. Häll i imat. Det blir en tjock smet! Häll i 3/4 av chokladen, rör om och tryck sedan ut smeten i den bakplåtpappersklädda formen. Tryck ut smeten med vattensköljda händer. Häll resten av chokladen på.
Låt stå i ugnen i 25 minuter, kolla om kakan verkar mjuk, låt stå i 2-3 minuter till. Den ska ha släppt lite från kanterna och börjat bli lite brunare. Ta ut och låt svalna i formen. Ställ gärna kallt innan den skärs upp i rutor. Används kokosfett är den stenhård när den kommer från kylskåpet och bör bli lite varmare innan man äter den så att smakerna kommer fram.

Kommentera

