Rostad chiliolja

on

img_8416

Jag fick ju över en del chiliflingor igår när jag gjorde kimchi. Alltså koreanska chiliflingor som är vackert röda. Funderade på varför jag inte hade någon god chiliolja hemma och vips hade jag fixat det!

0.5 kallpressad rapsolja

0,5 dl koreanska chiliflingor

3 st torkade habaneros i bitar

Koka upp i en kastrull och låt puttra i fem minuter. Dra av från värmen och låt stå tills det svalnat. Sila och håll upp på flaska. Ställ i kylen och låt smakerna gifta ihop sig ett tag.

5 kommentarer Lägg till

  1. Egil skriver:

    Har funderat på att göra chiliolja, men kommer inte på vad jag ska använda den till?
    Salladsdressing? Steka i ? (brukar använda färsk chili som ofta är för mild och frysa den om jag har för mycket.) tips?

    1. Maria skriver:

      Har den i salladsdressing ist för vanlig olja, att sprinkla över den färdiga maten, att steka i.

  2. Egil skriver:

    O.K. ska testa, finns det någon färdig sort att köpa på Ica, som du kan rekomendera?
    Verkar å andra sidan inte så svårt att göra själv heller…

    1. Maria skriver:

      Har bara gjort själv 😊

    2. Maria skriver:

      Ser att det finns i asiatiska butiker!

Kommentera

