Vegansk kebabsås

on


  

I Stockholm när man beställer kebab så får man två såser – en vitlökssås och en tomatsås och frågan ”ska det vara stark sås” vilket syftar på tomatsåsen. Så jag blev mäkta förvånad när jag bara fick en vit sås till den kebab jag åt i Ängelholm eller en rosa i Jönköping. Vill minnas att det var så norröver med.

Idag blev jag iallafall sugen på den rosa såsen och de blötlagda cashewnötterns som egentligen skulle bli något annat blev huvudingrediens i en fantastisk kebabsås!

200 blötlagda cashewnötter – ju längre blötläggning ju sammetslenare sås. Mina låg ett dygn och jag bytte vatten en gång
2 stora dadlar (eller lite agavesirap)
1/2 dl olja (jag valde solros som inte smakar något)
2 tsk dijonsenap
2 msk ketchup
1 msk srirasha
1 vitlök modell solo
1/2 tsk spiskummin – malen
1 tsk paprikapulver
2 tsk äppelcidervinäger
saften från 1 citron
vatten
salt

Kör allt i en blender och späd under tiden med vatten så att såsen får en bra konsistens. Smaka av såsen. Behövs den vara starkare? Mer salt? Är du nöjd så blanda i 2 msk bostongurka och 1 tsk torkad oregano. Klart!

11 kommentarer Lägg till

  1. Den här ska jag testa snart. Väntar på leveransen fr Mathem i detta nu…för där kmr cashewnötterna

    1. Maria skriver:

      Ja, den är beroendeframkallande

      1. Om 1 minut ska mathem vara här enl. Prognosen….ivrig

          1. Jäklar vilken kaka. Lång som fan. Mörkt skägg. Glada ögon. Kan man beställa bara chaufför nästa gång???

            1. Maria skriver:

              La du inte till det i inköpslistan??

            2. Fniss….nu kände jag mig rysligt tantsjuk.

            3. Maria skriver:

              Hehe…

Kommentera

