on

mat

Det var fler som reagerade…

Det finns en slags bild av hur man är/ser ut när man inte äter kött. Nu talar jag inte om folk som väljer bort rött kött utan om oss som inte äter kött alls och inte heller mejeriprodukter. Vi är unga, lite arga, har dreds och äter antingen en massa veganskräpmat som pasta med ketchup eller Oreokakor eller så är vi flummiga och plockar växter i naturen och mediterar innan sänggående. Typ…

Jag tror att det finns lika många varianter som det finns vad gäller köttätare. Folk som äter dålig mat, folk som äter extremt nyttigt eller folk som äter vanlig vardagsmat. Det finns veganer som röker, som är emot tobak, som motionerar, som är stillasittande, som har blonderat hår, som jobbar på kontor, som tjänar bra, som är studerande eller arbetslösa, som röstar på Vänstern eller på Moderaterna.

När jag flyger och beställer flygmat (eller på sjukhus med för den delen) som är vegansk så får jag alltid frukt till efterrätt. Osötad frukt. Intressant när man tittar på grannens kaka. Tänk om det finns veganer som vill ha en chokladpudding till efterrätt? WOW!

Läste om reaktionerna på det vegetariska matprogram som tv sände igår och på alla som var besvikna över flummet i det hela och jag funderar på vilka man tänkt sig som målgrupp?

Jag vill se vegomat som kan vara en inspiration för köttätare. Inget krångel. Mat som går lätt att fixa till när man kommer hem trött från jobbet en tisdagkväll. Med råvaror som finns på Hemköp i Centrum. Kanske olika program? Typ middag på en halvtimme à la Jamie Oliver fast utan animaliska produkter.

Jag läste igår i Expressen som provat Max nya utbud av vegoburgare (både vegetariska och veganska) och den veganska fick betyget 3 av 5 för han var osäker på om veganer skulle uppskatta den autentiska köttkänslan på Oumph i burgaren. Allvarligt?

http://mittkok.expressen.se/artikel/max-nya-vegetariska-hamburgare-mitt-kok-har-testat/

Så länge det inte är kött så… Kanske bättre om en vegetarian oxå fått vara med i provningen?

Själv så gillar jag att bjuda köttisar på mat, mest för att överraska dom med de goda smakerna och för att visa att en växtbaserad kost är mer än linssoppa eller råkostsallad.

Kommentera

