Rödbetstorn

on

IMG_7572IMG_7566

Jag hade helt glömt bort rödbetstornet tills jag stod vid avokadorna i butiken idag och ett plötsligt behov infann sig och eftersom allt fanns hemma blev det ett rödbetstorn till lunch. Inget protein nästan! HUUU! Men jag lovar att jag ska starta en ny blogg om proteinbrist om det visar sig att det en dag drabbar mig 😉

2 port:
1 avokado
1 tomat (utan kärnhus) eller några små plommontomater
ca 10 cm gurka
1 morot
1 rödbeta
(är rotfrukterna mycket små – ta två)
1 salladslök
1 solo vitlök
lite balsamvinäger
1 tsl olivolja
lite chili eller sriracha
flingsalt

Gör så här:
Riv, på den grova sidan av rivjärnet, morot, rödbeta och gurka. Riv vitlöken på den fina sidan. Skär tomaten i bitar och löken i ringar. Mosa ner köttet från en avokado med händerna i det rivna och smaksätt med olja, chili (sriracha), vinäger och salt.
Tryck ner blandningen i en rund skål och slå den över en salladsbädd. Oliver är gott till!

Kommentera

