Sojakött

7282-280

Tipsar igen om torkat sojaprotein som är bra att ha hemma i skafferiet. Finns flera märken så titta er inte blinda på just detta.


Jag brukar göra så här:

Kokar upp vatten i vattenkokaren, häller över de torra bitarna och har i 1-2 tsk grönsaksbuljongpulver. Låter dom stå ca 10 minuter.

Efter 10 minuter är dom zoggiga och behöver lite press för att bli av med vätskan inuti. Jag har ett durkslag i stål som denna och som tål lite kraft.. http://se.depositphotos.com/6555612/stock-photo-stainless-colander.html som jag lägger bitarna i över diskhon och sedan lägger jag en assiett på och trycker utav bara f*n… gör det några gånger.

Ok, pressade och klara. Nu smakar dom typ wellpapp och det gör ingen människa glad om man nu inte råkas gilla wellpapp. Kanske gravid vad vet jag? Så då kommer nästa moment – att marinera.

Lämpligtvis så tar man det man har eller gör det enkelt för sig och kör med en färdig bbq sås

Eller så rör man (Jag) ihop olivolja, tamari, aminos, vitlök, sesamolja och lite agavesirap och penslar på biffarna och låter dom ligga en stund (Man kan fixa allt det här redan dagen innan) innan jag steker dom i en stekpanna tills dom fått färg.

Här är veggies eget recept

http://www.veggi.se/?p=429

Just det här paketet sojabitar kostar knappa 21 kronor på mat.se och räcker till 4 vuxna utan problem.

http://ankisundin.se/soja-bra-protein-men-van-eller-fiende/

 

 

En kommentar Lägg till

  1. pysbloggen skriver:

    Bra att jag fick ett nytt recept på marinad, jag fastnar ofta i samma kryddning. De där färdiggjorda är blä.

Kommentera

