Ett gammat inlägg om soja

http://ankisundin.se/soja-bra-protein-men-van-eller-fiende/

Det finns delade meningar om nyttig/onyttigheten med sojaprodukter så det får folk själv bilda sig en uppfattning om. Personligen föredrar jag produkter med så okonstiga saker i som möjligt tex anammas soja färs som ”bara innehåller” Sojaprotein, rapsolja, lök, naturlig arom, äppelextrakt, salt(1,3%), kryddor, vitlök

Fördelen med sojafärs är att hälften inte är vatten så den mängd man lägger i pannan är den mängd det blir efter stekning, m.a.o så blir det ganska drygt i förhållande till priset som givetvis är dyrare än tysk och irländsk färs från köttfabriken.

För 10 år sedan testade jag att köpa torkad sojafärs – det är billigt men jag gillade inte den men det kanske är dax att göra en ny utvärdering?

Quorn då? Jag köper aldrig quorn, jag gjorde det för 10 år sedan men jag blir sjuk av quorn. Illamående och magknip. Läste att det inte är helt ovanligt. Dessutom ogillar jag gummikonsistensen i quorn och nu när jag inte äter ägg så går quorn bort ändå.

Men prova lite sojafärs. Det tycker jag. Typ idag? 😉

6 kommentarer Lägg till

  1. pysbloggen skriver:

    Jag är ingen soja-fan, det finns så många GMOproppade produkter, men visst köper jag sojaprodukter nån enstaka gång.

    1. Maria skriver:

      Jag väljer sojaprodukter från Kanada eller Europa just för att slippa sånt. I Sverige måste även GMO produkter vara märkta

    2. Maria skriver:

      Och äter man kött får man garanterat i sig sånt indirekt via djurfoder

      1. pysbloggen skriver:

        Sant, det finns nog i det mesta. Utom kanske fjällrödingen grannen förser oss med.

  2. Mies liv skriver:

    Anamma höjer sig mer och mer rycker jag. Rätt skönt att ha lite färdigmat i frysen när man (jag) inte orkar laga mat.

    1. Maria skriver:

      Jag tycker all fryst sojafärs smakar ganska lika och det är väldigt praktiskt att ha i frysen

Kommentera

