Krossad potatis med sojabitar

on

   
    
    
    
 

Gå slå sönder lite potatis!

Igår fick jag ett enormt sug efter krossad potatis. Det är sjukt gott! Kom hem och hittade ett paket med torkade soja strimlor (måste legat där i två år typ) och kokade dom efter anvisning på paketet – det måste f.ö vara ett extremt billigt protein till maten. Ett paket på 125 gram kostade 22 kr när jag köpte det i en ekologisk butik och det ger, efter blötläggning, käk för minst 6 personer. Mättande protein!

Så koka sojan i buljong och lite rökarmom. Häll i durkslag och sedan på en handduk och pressa ut så mycket vtska som möjligt.

Koka potatisar med skal på tills dom är mjuka. Låt rinna av i durkslag. Lägg på en plåt och slå näven i dom. Passar bra om man är arg på sambon, grannen eller chefen. Fast för mig straffade det sig och jag skållade utsidan av handen…

Häll på lite olivolja och flingsalta och in i 225 grader i ca 15 minuter.

Stek sojan i fett tills den fått lite färg. Nu kan man välja lite… Jag hade black beansås hemma som jag blandade ut med lite vatten och rörde ner i stekpannan med lite agavesirap och vips var bitarna bruna. Vanlig bbqsås passar oxå bra. Det ger smak.

Sen käkade vi det med resterna av persilje/dillkrämen och en tomat/rödlökssallad och det var SJUKT gott. Då vet ni. Sjukt gott.

8 kommentarer Lägg till

    1. Maria skriver:

      Då måste man ju tänka!

      1. pysbloggen skriver:

        Inte om man är född med en träslev i……hand.

  1. ewa28 skriver:

    Kul potatis 😊👍

    1. Maria skriver:

      Och god!

  2. pbloggen skriver:

    Godaste potatisen! Nu blev jag också sugen!

    1. Maria skriver:

      Konstigt att den blir så mycket godare så där?

Kommentera

