Kalljäst bröd

on

IMG_5234

IMG_5239

Gillar att baka bröd – man behöver inte vara så noga med att väga och joxa för det brukar bli bra ändå.
Igår satte jag en bröddeg att kalljäsa under eftermiddagen/kvällen. Bakade ut 2/3 delar innan jag sov. La några ogräddade på en skärbräda i kylen, täckte med plast och gräddade till frukost i morse. Smidigt värre att ha nybakta dinkelfrallor en fredagmorgon kl 06:30. Lyx!

Använde 25 gram färsk jäst (glömde att jag skulle kalljäsa så hälften hade räckt)
dryga 5 dl vatten från kranen
1 msk olivolja
1 tsk salt
knappt ett litet paket Dinkelfullkorn (hittade i skafferiet när jag städade i förrgår)
Knappt ett litet paket dinkel sikt (Hittade även det)

Gjorde en deg som släppte kanterna. La en handduk över och jäste i byttan i 4 timmar innan jag bakade ut första satsen till små bollar som jäste på plåt en halvtimme innan jag körde dom i ugnen 225 grader varmluft i knappa 10 minuter. Penslade med vatten när jag tog ut dom och… så var det klart.
krävs ingen högre kockutbildning för att fixa det.

Frallorna i kylen åkte in i ugnen i morse men jag sänkte till 200 grader (eftersom dom var kalla) och gräddade dryga 10 minuter (tog inte tid) och penslade med vatten.

Jag gillar enkelt.

En kommentar Lägg till

  1. ewa28 skriver:

    Jag kalljäser över natten och klickar ut på plåt på morgonen – easy peasy 👍😊

Kommentera

