Äppelkaka – vegansk

img_5172

img_5173

img_5177

IMG_5189

Det är inte mitt recept utan jag hittade det när jag googlade igår och hamnade lite vilse och jag är glad att jag testade. Har aldrig ens funderat på hur man gör sockerkaka utan ägg – går det ens? Och det gick ju jättebra. resultatet var en lite tung, saftig kaka som smakade lite som mjuk pepparkaka. Jag använde kokosfett istället för rapsolja men i övrigt följde jag receptet.

http://gronaskafferiet.se/annu-mer-sockerkaka/

Sockerkaka med äpple, kanel & kardemumma
3 normalstora äpplen
1,5-2 dl farinsocker
1 dl vatten
2 tsk stött kardemumma
2 tsk mald kanel
3 dl vegetabilisk mjölk
1 dl rapsolja
5 dl vetemjöl
0,75 dl potatismjöl
4 tsk bakpulver
2 krm salt

Dela äpplena i bitar och lägg i en kastrull med farinsocker, vatten, kardemumma och kanel. Låt koka utan lock tills äpplena mjuknat och det mesta av vätskan kokat bort. Låt svalna något.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke, tillsätt mjölk, olja och äppelkompotten.
Häll i smord form och grädda på 200 grader i ca 40 minuter.

Kommentera

