Vit sparris med brända smulor

  

Frågade Tysken jag hänger lite med om hans sparrisfavoriträtt med tanke på att vit sparris är stort i Tyskland. Förväntade mig att han skulle säga med hollandaisesås eller vinägrett och blev aningen förvånad när han svarade ”med smörstekta brödsmulor, yummie”

Funderade lite när jag kom hem och tittade på dom två gigantiska sparrisarna i kylen…

Ångkokade dom mjuka.
Smälte margarin (mjölkfritt) i stekpannan och fräste lätt den kokta sparrisen. La upp den på ett fat bottnat med sallad och la ner ytterligare en klick margarin i stekpannan och lät det bli brunt innan jag slängde i 1/2 Panko, lite flingsalt och grovmalen svartpeppar. Låt att bli knaprigt och pressa i saften från en halv citron. Häll fräset över sparrisen och njut!

2 kommentarer Lägg till

  1. WoW skriver:

    Såg de stora vita tjockisarna i affären men kylskåpet är proppfullt så jag avstod, kanske till helgen 🙂

Kommentera

