Ugnsstekt blomkål

  

Ofta när folk, som inte gillar blomkål, tänker på blomkål så minns dom skolans pruttluktande kål. Trista minnen… Men alla som inte gillar blomkål borde testa att ugnssteka den. Då får kålen en helt annan smak!

Sätt ugnen på 225 grader. Skiva ett blomkålshuvud i ca 2 cm tjocka skivor och lägg ut på en plåt. Bryt sönder bitarna lite. Häll över olivolja, salta och krydda med något gott. Själv tog jag rökt paprikapulver.

Ät med vad som helst!

6 kommentarer Lägg till

  1. WoW skriver:

    Det är verkligen en av mina favoriter sedan du fixade hemma i mitt kök!
    Fast du glömde skriva att temperaturen ska vara hög, 200 grader.
    Det vågade inte jag i början och då blev blomkålen mesig och mjuk 😀

    1. Maria skriver:

      Ja, det glömde jag. Den måste bli lite bränd i kanterna.

  2. Corleonia skriver:

    Blomkål som är nåra nog det bästa i köket, då man kan variera den i oändlighet! 🙂

  3. guwima skriver:

    Mig har du botat 😉

Kommentera

