Släng inte maten!

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/409/9857509/files/2014/12/img_2574.jpg

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/409/9857509/files/2014/12/img_2576.jpg

Det mesta jag lagar i matlväg är resultatet av en titt i kylskåpet. Ni vet, jag är den där typen som aldrig slänger matrester… Och det tycker jag inte att man ska göra heller.
När jag kokar potatis, ris, bönor eller andra sädesslag så kokar jag alltid mängder och fryser ner för att ha som bas i biffar.
Och därför uppstod dagens middag. Av resterna från mathavren jag kokade i början av veckan, bönorna jag kokade förra veckan, rödbetorna som legat 2 månader. i kylen, den kalla såsen jag fixade tidigare till någon maträtt.

Enklast är att mixa bönor och något annat som ger en mosig bas. Jag mosade i ca 2 dl mathavre med bönorna och den kalla såsen (annan vätska hade funkat lika bra) men sparade 1.5 dl för att få lite tuggmotstånd i biffarna. Stekte lök och selleri som blandades ner med finriven rödbeta. Lite kryddor på det och lite glutenfritt ströbröd och voilà – biffar!

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/409/9857509/files/2014/12/img_2577.jpg

Kommentera

