Vegan? Nej

Jag brukar säga att jag är vegan om folk frågar, mest för att det är enklast så men det är inte riktigt sant. Att vara vegan är mer en livsstil som omfattar djurrätt. Själv har jag skinnskor och dunkudde i sängen och en snart 15 år gammal dunjacka. Men det är enklast att säga ”vegan” för att slippa förklara. Vegetarian då? Tja om inte så många vegetarianer hade ätit skaldjur och fisk och alltid mjölkprodukter hade det ju varit ett bra sätt att beskriva någon som äter vegetabilier men ordet är ju rätt så urholkat. Jag vet inte hur många vegetariska recept med mejerivaror som jag ser överallt och vem har sett grädde växa någonstans?

Men, som när jag var i Indonesien, så käkade jag ägg till mina Mie Goering och till Gado Gado, jag har inga problem med det men jag väljer helst bort det. Som hemma när jag lagar mat själv är all mat. Helt vegetarisk dvs bara av sådant som är plantbaserat. Man behöver inte göra livet svårt för sig utan kan välja sina krig (fast inte om man är vegan, det vore som att vara en vodkadrickande muslim, inte trovärdigt alls…) därför dricker jag svart kaffe om det inte finns växtmjölk men tar ett ägg om jag är på semester eller äter risotto med parmesan om någon bjudit på middag och gjort sig omak. För att jag INTE är vegan.

Kollar en del vegansidor på fb och konstaterar att många är unga och äter ganska dålig veganmat. Mycket färdiga biffar, köttbullar och korvar – sånt som jag äter ibland men som inte tillhör det jag mest vill äta – med pasta och ris. Där ser man att intresset för djurrätt är större än intresset för matlagning och jag tror ändå att dom kanske äter bättre än många köttätare. Matlagningslusten kanske kommer med åldern?

Det är lätt att äta bra mat. Obehandlad mat. Om man vill fast ibland vill man ju bara ha lite Chi Chi 😉

En kommentar Lägg till

  1. Mies liv skriver:

    Det är inte helt lätt att förklara för folk hur och vad man äter så det blir förståeligt.
    Jag äter som du vet mer och mer vegetariskt. Vegetariskt på riktigt! Men som du säger, ska jag äta veg så måste jag be om veganskt när jag är ute. Tröttsamt!

Kommentera

