Potatissallad

IMG_1635.JPG

IMG_1606.JPG

Igår blev jag bjuden på middag ute på Trehörningen i Nynäshamn. En middag som Bad/strandhotellet och deras matsal inte skulle kunnat matcha. För att inte tala om det trevliga sällskapet!

Väninnan fixade en potatissallad som jag blev så inspirerad av att jag gjorde en likadan när jag kom hem fast med lite andra grejer i för att slippa handla. Lite bekväm är jag ju… Tillskillnad från hennes sallad som innehåll fänkål och rädisor körde jag på en barnvänligare variant med gurka, oliver och paprika och en stjälk selleri

Först:
Dela 1 kg potatis i små tärningar. Olja på och släng in på plåt i ugnen tills dom är knapriga. Lägg i den frysta sparrisen sista fem minutrarna.

Under tiden:
Skär önskade grönsaker i skivor/bitar och lägg i en skål. Jag hade rödlök, gurka, en chilifrukt, stjälkselleri, paprika och urkärnade gröna oliver. Väninnan hade fänkål och rädisor

Gör en dressing:
Olja, en pressad citron, några msk dijonsenap, agavesirap, salt och peppar. Rör slät

Ta ut potatis och sparris från ugnen och lägg de varma grönsakerna i byttan med de kalla. Häll på dressingen och rör om. Salta om det behövs.

Lätt som en plätt och riktigt gott!

3 kommentarer Lägg till

Kommentera

