På begäran: ”Jag känner inte igen hälften av dina ingredienser”

Det är ju inte bra när folk upplever det som om dom inte känner igen de ingredienser jag har i maten. Jag äter ju inga konstigheter alls. Det ska kanske vara en del indiska kryddor som är lite av den sorten som man inte har hemma till vardags men annars är det mesta ”konstiga” vanliga skafferivaror eller kyl/frysvaror som tex:

Klicka på ordet så länkas du till en ny sida

Sriracha  – går att ersätta med tex Sambal, köper man en flaska/burk och inte använder det varje dag så räcker det i evigheter i skafferiet

Tamari  – använder jag istället för japansk soja just för att den är glutenfri och för att den smakar lite sötare än soja

Sesamolja – används som smaksättare i asiatisk mat. Man behöver inte använda mycket alls

Rostade sesamfrön  – köpte jag färdigrostade i Jordanien men man kan rosta naturella själv. Knapriga att använda på tex sallad

Hampafrön – används av till till att göra pesto, i grönsaksbiffar eller i sallader just för näringsinnehållet

 Hampaolja – som bas i vinägrette

Tahini –  ingen hummus utan tahini, det är den som ger smaken. Går även att göra goda dressingar av

Jordnötssmör – finns både med bitar och slät variant. Inte de sötade man köper som heter typ Skippy utan riktigt jordnötssmör

Hirs – istället för ris just för att det är mer näringsrikt

Quinoa – istället för ris av samma anledning som jag använder Hirs

chipotle – ger en rökig chilismak

Spiskummin – som malen krydda

Tofu – olika varianter

Tempeh – bör kokas i vatten i skivor ca 10 minuter före användning för att få bort den aningen syrliga smaken. Recepttips http://intentblog.com/9-tempeh-recipes-your-next-vegetarian-feast/

Agavesirap – som sötning i starka dressingar eller som ersättning för tex honung

Det är väl som vanligaste sakerna jag använder i matlagning som kanske inte alla har hemma – ännu 😉

 

 

7 kommentarer Lägg till

  1. En burk flaska? 🙂
    Tack för listan…jag hade faktiskt också några frågetecken om just användningsområde. Tackar!! Såg f.ö. att Mathem utökat sitt ekologiska sortiment.

  2. Lindslay skriver:

    Jag kan tänka mig att som ickevegan kan det vara en del saker som en inte har hört talas om så det var jättebra med en sån här lista. När vi köpte vår första vegana kokbok fick vi också köpa lite ingredienser som vi behövde men som vi inte hade hemma. Som förtjockningsmedel, sötningsmedel som inte var honung och sånt.

    1. Maria skriver:

      Jag har alltid, eller iallafall senaste 10-15 åren, haft den typen av saker hemma i skafferiet men så har jag ett fullproppat högskåp med saker som jag bara måste ha när jag ska laga mat 🙂

  3. pbloggen skriver:

    Tack för listan! Du brukar ju annars få mig att googla vilt. Bara kul!
    Jordnötter tänkte jag fråga dig om, är det naturella du använder i favoritsåsen? Lyckades inte hitta såna nämligen.

    1. Maria skriver:

      Om jag använder nötter är det alltid naturella men i dressingen har jag jordnötssmör

      1. pbloggen skriver:

        Ok, tack! Det var nog Pad Thai jag tänkte på.

        1. Maria skriver:

          Där använde jag hela naturella jordnötter. Det finns inte i alla butiker, jag tror att jag köpte dom här i en hälsokostbutik men har även hittat på ICA Maxi

Kommentera

