Långkok – tomatsås

20140601-105939-39579070.jpg

20140601-105949-39589884.jpg

En god tomatsås slår det mesta, en som fått koka länge länge
Igår hittade jag grönsaker i kylen som det började bli brått att använda och det födde tanken att långkoka tomatsås.
Så jag tog vad jag hade hemma:

3 pkt krossade/passerade eko-tomater
3 msk soltorkade tomater på burk
1 dl stark aijvar
1 stor lök
4 stjälkar selleri
3 morötter i tunna skivor
1 aubergine i tärningar
1 buljongtärning
lite kryddor
En skvätt rödvin

Skar alla grönsaker i mindre bitar och hällde över tomaterna och kryddorna och la på locket och satte på ”low” i min slow cooker. Det går ju självklart att koka på spisen men då får man vakta lite så det inte bränner fast/kokar över

Dottern vaknade i morse och tyckte det luktade pizza i hela lägenheten 🙂

Jag har frusit ner 2/3 delar i påsar, det får bli bas till annat jag blir sugen på. Tomatsås till pizzabotten, en bas för en gryta med linser, som salsa till tacos eller vad jag nu behöver en tomatsås till

Idag äter jag såsen som den är med pasta toppat med lite hampafrön

Kommentera

