Indisk snabbmiddag!

Jag glömde att fota men vad gör väl det egentligen med tanke på att indiska grytor har en tendens att se ut som hundmat. Dottern frågade om jag kom ihåg hur jag lagade detta eftersom det var det godaste hon ätit så det är lika bra att skriva ner det medan jag minns.

 

1 dl gröna linser
1.5 dl röda linser
(det går att använda bara röda men jag hade för lite röda linser hemma. Om enbart röda linser används så hoppar man första momentet då gröna kräver lite längre koktid)
1 tsk gurkmeja
1 buljongtärning
knappa 5 dl vatten

Lägg de gröna linserna, gurkmejan och buljongtärningen i en gryta med 5 dl vatten. Koka upp och låt koka 15 minuter

Skär en halv butternutsquash i små centimeterstora tärningar
Lägg i de röda linserna och squashen, koka upp och låt småputtra utan lock ca 15-20 minuter tills linserna är mjuka. Tillsätt mer vatten om det ser torrt ut.

1 lök – hackad
4 klyftor vitlök – hackad EJ pressad
2 msk garam masala
1 tsk hing
1-2 chilifrukter

Fräs lök, hackad chili och vitlök tills dom fått färg i lite fett i en stekpanna. Lägg i garam masala och hing. Låt fräsa tills det luktar gott

Bryt ett blomhålshuvud i små buketter, häll olivolja över och rosta i ugnen i 225 grader tills dom fått brun fin färg i kanterna ca 15 min

När linserna är klara – blanda ner lök och kryddblandningen, lägg i blomkålen och häll i en burk avsköljd konserverad majs. Smaka av med salt

Servera i djupa skålar och njut!

6 kommentarer Lägg till

  1. Mies liv skriver:

    Redan när jag läser det låter det gott. Så det ska jag absolut prova! 🙂

    1. Maria skriver:

      Den söta knapriga löken och vitlöksbitarna, de mosiga linserna, de mustiga kryddorna och blomkålen… jag dregglar i väntan på matlådan 🙂

      1. Mies liv skriver:

        Mmmmm… låter supergott!

    1. Maria skriver:

      Det borde vara något för dig som gillar curry!

      1. WoW skriver:

        Ja, det tror jag och linser och blomkål och pumpa 😛

Kommentera

