Älska phad thai

20140403-201146.jpg

Efter 12 timmar på jobbet kom jag hem galet sugen på phad thai och nu råkas jag vara en sån där som bejakar mina begär 😉

Börja med såsen:
Kör 2 dl jordnötter i matberedare tills det är sjukligt, små bitar ska det vara, nästan mjöl
1 dl strösocker
1 dl tamari
1 msk sriracha
1 hackade chilifrukt
1 dl vatten
2 msk jordnötssmör

Lägg allt utom jordnötssmöret i en kastrull, låt koka upp och puttra tills såsen är tjockare. Drag av från värmen och rör ner jordnötssmöret

Koka upp vatten och häll över ris/glasnudlar i en skål. Bryt gärna nudlarna i något mindre bitar först. Låt stå tills dom är mjuka utan att vara zoggiga. Häll i ett durkslag och spola med kallt vatten

Woken:
Jag rensade kylen och strimlade

1 spetskålshuvud
1 morot
1 stor purjo
2 paprikor

Fräs i omgångar i en wo9k eller stor varm stekpanna. Lägg på fat. När sista omgången fräser – häll ner ett paket silken tofu (blir som ägg!) och rör om tills det smula. Lägg i grönsaker, nudlar och häll såsen över. Rör om och låt allt bli varmt.
Servera med limeklyftor

10 kommentarer Lägg till

  1. pbloggen skriver:

    Jaha, nu har jag googlat på Tamari… Minns när jag gjorde det på örtsalt en gång. Vad du lär mig mycket! 🙂

    1. Maria skriver:

      Butternutsquash!!!!

  2. pbloggen skriver:

    Sådärja, nu har jag stalkat klart för idag. Får se om jag hittar den där ”silltofsen”, annars får det bli ägg. *vinkvink* Funkar det med ett krispigt vitt vin till detta? 😛

    1. Maria skriver:

      En riesling är god till!

  3. pbloggen skriver:

    Gottgottgott! Å vad kul jag har vid spisen! :-p

  4. guwima skriver:

    Ska det verkligen vara 1 dl socker i såsen?

    1. Maria skriver:

      Jeep och det behövdes verkligen

      1. guwima skriver:

        och jag som trodde du tagit fel måttenhet 😀

        1. Maria skriver:

          Det blev en bra balans med det starka och söta

          1. guwima skriver:

            Litar på dig!

Kommentera

