tofusallad med ”äggsmak” och oljefri veganmajonnäs

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag gjorde samma sak fast med vanlig majonnäs för kanske tio år sedan och hatade det men mina smaklökar har förändrats och jag har varit sugen på tofusallad sedan jag såg det på bild när jag googlade mat för ett tag sedan

Sökte efter recept igår och hittade lite olika som jag kombinerade på eget initiativ – som vanligt

Oljefri majonnäs:

(kräver lite förberedelse)

1.5 dl osaltade cashewnötter – läggs i blöt i ca 4 timmar
1 pkt silken tofu
3 msk färskpressad citronsaft
1 msk dijonsenap
1/2 msk lökpulver
Knappt 1/2 tsk svart salt – ger äggsmaken

Häll vattnet från de blötlagda cashewnötterna och lägg i en mixer. Häll ner tofun, citronsaften, lökpulvret, senapen och svartsaltet (som är ganska vitt!) och mixa det helt slätt. Funkade bra med min usla mixer från Clas Olsson
Det blir rätt så mycket majonnäs men den går att spara i kylen och även att frysa!

Tofusallad:
1 pkt hård tofu. Lägg in i kökshandduk och ställ en tyngd på när du ändå lägger nötterna i blöt. Krama sedan ur resten av vätskan innan du smular ner den i salladen
1 stjälk finhackad stjälkselleri
5 skivor finhackad smörgåsgurka – borde funka med bostongurka om man har det hemma
2 salladslökar, skivade tunt
1 tsk gurkmeja
1 krm cayennepeppar
1 nypa salt
hackad persoilja eller dill – vad man nu föredrar
1 dl majonnäs

Smula ner tofun i alla andra ingredienser och rör om!
Klart!

Äts på macka eller som topping på en sallad

11 kommentarer Lägg till

  1. Mies liv skriver:

    Majjon lät helt klart intressant och den måste jag göra känner jag. Frågan är bara var hittar man saltet?
    Uppsala har inte ett imponerande utbud av veganmat å jag funderar en del på varför. Antingen är suget efter en fysisk butik stor och den skulle rulla på som fasen direkt. Eller också så räcker det med alla nätbutiker som finns och den fysiska skulle gå omkull innan den ens öppnade.
    Tål att tänkas på en stund till.

        1. Maria skriver:

          Det var dyr frakt och en kväll ringde en indier på dörren hemma och stod med en kasse i handen. Udda…

          1. Mies liv skriver:

            Haha… vad gulligt! 🙂

    1. Maria skriver:

      I stockholm finns ju goodstore – fantastisk butik/butiker men även Hemköp och ICA Maxi har en del här. Konstigt med Uppsala för studentstäder brukar ha mycket veganer

      1. Mies liv skriver:

        Goodstore har webbshop också såg jag. Ser bra ut så här i första anblicken.
        Ja, jag tänker som du att det borde finnas ett bättre utbud för det FINNS en hel del veganer här. Vete 17 var de handlar någonstans.

  2. Alltså det där lät ju som nånting helt i min smak.

    1. Maria skriver:

      Jag bjöd kollegan (köttätare) på en macka nyss och han tyckte det var jättegott!

Kommentera

