Otydlighet skapar förvirring

Läste nyss i en blogg

Då även dottern var närvarande och hon ganska nyss blivit vegetarian kom jag fram till  att en fiskgryta kunde passa

Eh?

Jag är jävligt trött på att bli erbjuden fisk och skaldjur. Äter man fisk och skaldjur är man ingen slags vegetarian. Sorry om jag kränker alla köttätande vegetarianer och veganer nu. Det betyder inte att man är en sämre människa men man är inte vegetarian på något sätt. Det sabbar ju för alla andra som inte äter djur utan bara vegetabilier.

Det står f.ö på nätet att Bill Clinton är världens mest kända vegan. Tjena. Han kanske är världens mest kända som äter en till större delen plantbaserad kost men han  säger själv att han en gång i veckan äter ägg/fisk för att få i sig det ”han behöver”

Vegan? Yeh… visst…

Och visst, folk kan vara vita och kalla sig svarta om det roar dem men hur ska folk som faktiskt BARA äter vegetabilier kunna få rätt mat hos folk och på krogar om orden urholkas?

Hej, jag heter Maria. Jag är lesbisk men jag gillar bara män…. typ?

10 kommentarer Lägg till

  1. Mies liv skriver:

    Det är lika jäkligt tvärt om också. Säger jag att jag inte äter kött frågar folk om jag är vegetarian. Idioter!

    1. Maria skriver:

      Va??? Är du inte det då? 😉

  2. Kaiza skriver:

    Folk har någon underlig uppfattning ibland om att vegetarianer inte äter kött men äter allt annat. Hur oupplyst är man inte då? Sedan tycker jag det är dags att sluta sätta etiketter på folk, varför kan vi helt enkelt inte få äta som vi vill utan att få en etikett? Visst om man säger att man äter vetetariskt eller veganskt så kan de som fattar vad det handlar om direkt få grepp om vad människan i fråga verkligen kan äta men hur många vet vad en vetetarian eller vegan äter och vad skillnaden dem emellan är t ex? Jag tycker att folk ska börja exprimentera mer med grön mat, ekologiska produkter och mindre färdiglagat utan att fundera på om de ska bli vegetarianer, veganer eller något annat, Bli nyttigare och miljövänligare helt enkelt!

    1. Maria skriver:

      Självklart borde alla äta mer grönt men jag tycker att det är viktigt att inte ordet blir ett modeord, att alla som äter grönt då och då (eller oftare) inte kallar sig vegetarianer och liknade. Ungefär som att jag inte konverterade till Islam för att vi besökte en moské i Jordanien.

      1. Kaiza skriver:

        Där håller jag med dig det får inte gå mode i att vara vegetarian eller vegan. När man blir det ska man ha gjort ett aktivt val och veta vad det handlar om att vara det ena eller det andra och vad man då äter. Är man vegetarian eller vegan genom aktivt val har man sällan något behov av att skryta om det utan man bara är det helt enkelt och gör sina val utifrån det och när man måste säger man vad man kan äta för att de ska bli rätt för en själv inte för att skryta på något vis. Det är i alla fall min erfarenhet.

  3. joeluscaesar skriver:

    Ordet vegetarian är överanvänt, inte ens vegetarianer är vegetarianer, de äter ju antingen ost, som definitivt inte är en frukt, eller kyckling som inte direkt är min favoritgrönsak.

    Jag kallar mig inget, jag berättar vad jag äter för att slippa förvirring, för det blir det =)

    1. Maria skriver:

      Jag brukar säga att jag äter en plantbaserad kost, mest för att folk inte ska hoppa på mig och säga att dom minsann sett mina gamla svarta skinnstövlar 🙂

      1. joeluscaesar skriver:

        Haha ja det är nog lika bra med tanke på hur vissa blir kränkt av en grön livsstil.
        Jag har en skinnpaj ifrån morfar, äldre än mig och den är i samma skick som när jag fick den för 6 år sedan.

        1. Maria skriver:

          Folk frågar mig om jag fortfarande dricker alkohol. Ja?

          Vad gäller kläder så är det är ekologiskt att inte kasta gamla saker.

          1. joeluscaesar skriver:

            Fast en del alkohol innehåller tex gelatin.
            Jag har mailat Mackmyra för att få svar på om jag kan dricka deras whisky eller inte.

            Ja verkligen. Jag slänger så lite som möjligt av allt i alla fall.

Kommentera

