Morots, bovete och pumpafröbiffar

20140317-171815.jpg
Jag hade ju tänkt göra morots och jordnötsbiffar men inte hade jag jordnötter hemma… men jag hade pumpafrön och mandelsmör och chiafrön. Samma recept men ändå inte.

Förbered:
Lägg 2 dl helt bovete i blöt, i kylen, under natten med dubbla mängden vatten

Dag två:
Ta fram matberedaren och mixa ihop
Bovetet (skölj först)
1.5 dl hela skalade pumpafrön
1.5 msk tamari
1 tsk sriracha – om du gillar mat med smak
3 msk mandelsmör
(0.5 dl bjäst. Valfritt)

Kör ihop till en slät smet
Lägg i en bytta

Tillbaka till matberedare:
Riv 5 stora morötter och en rödlök

Blanda det rivna med bovetesmeten. Rör om. Smaka av, behövs det mer salt? Eftersom jag inte äter ägg så gör jag en äggersättning av 3 msk linfrö eller 2 msk chiafrön som mixas i en kaffekvarn och som sedan blandas med dubbla mängden vatten. Rör om. Låt svälla 10 minuter. Blanda i smeten och forma med vattensköljda händer biffar. Av denna smet blev det 16 st

Stek tills dom fått stekyta och servera med en god sås – jag har svampsås som puttrar på spisen – och någon grönsak – idag valde jag vitlöksfrästa gröna bönor – och mathavre

Inte den snyggaste maten men mättande och god

20140317-185455.jpg

Kommentera

