Att planera veckan

Igår, innan sonens match började, satte vi (dottern, jag och inneboende) oss ner och planerade mat till kommande veckas middagar.

Nu när vi är 4 Pers så behövs det lagas 7 portioner mat för att vi alla ska få matlåda med oss. Dottern föreslog vietnamesiska vårrullar men där sa jag nej. Insåg att vi säkert äter 4 var. MINST. Och kände mig inte speciellt sugen att stå och fylla och rulla 35 st…

Men så här blev det:

Måndag
Grönsaksbiffar  med en kall sås och mathavre

Tisdag:
Chana dal med ris

Onsdag:
Chi Chi med kokt potatis och sallad

Torsdag:
Kikärtsbottnar med fyllning

Fredag:
Rödbetstorn

Enkel vardagsmat som passar att lagas i större mängder. Och nej – innan ni undrar så äter inte sonen rödbetstorn men jag har några veggiebiffar i frysen.

Så igår kväll åkte vi och handlade det som kunde tänkas behövas för att jag ska slippa handla i veckan.

Jag älskar att planera.

10 kommentarer Lägg till

  1. Är det bara du som lagar maten eller delar du ut uppdrag?

    1. Maria skriver:

      Bara jag. Köket är mitt revir!

      1. Det ante mig. Såg liksom kontrollfreaket framför mig 😉

        1. Maria skriver:

          Jeep… fast dom brukar fixa lunch här på dagarna innan dom går och jobbar men för mig är middagslagningen den stund på dagen då jag släpper tankarna på jobbet och bara njuter

          1. Och så blir ju resultatet som du önskar antar jag. Har du skrivit lappar på maten de inte får ta av som ska användas till middage

            1. Maria skriver:

              Mix, det brukar bli en överraskning som kräver omtänk…

            2. Haha förlåt att jag jävlas lite med dig 😉

  2. corleonia skriver:

    Planera är halva nöjet i matlagning!

    1. Maria skriver:

      Bara för att redan på tisdag upptäcka att kyl och frys är proppfull av saker vi borde äta upp innan vi ger oss på att laga ny middag idag 🙂

      1. corleonia skriver:

        Ajdå, jo det är ju så där ibland!

Kommentera

