Grönkål… att glömma det viktigaste

Efter helgen på Västkusten då WoW fixade en fantastisk god grönkål med MASSOR av riven ingefära så hade jag en plan för att göra likadan hemma. Självklart kom jag hem från jobbet igår, nyhandlad, utan varesig ingefära eller kokosmjölk… Typiskt. Men jag fixade en annan variant och lärde mig att färsk, skuren grönkål på påse inte ska inhandlas fler gånger då det är omöjligt att skära av den sega bladnerven på småbitar kål. Dom är obehagligt knapriga. Den frysta funkade bättre fast allra bäst är ju att köpa färska blad och skära bort bladnerven före användning.

Så WoWs grönkål får jag laga vid ett annat tillfälle. Igår blev det Marias grönkål istället

IMG_9499

Fräs lök och vitlök i curry

Lägg i grönkålen skuren i strimlor eller fryst grönkål i påse

IMG_9501

Hacka i lite chili – såklart!

Krydda med spiskummin, torkad ingefära och lite mer curry om det behövs. Salta

När kålen slaknat (går fort med den frysta) blanda i 1 pkt havregrädde och låt koka ihop lite. Smaka av. Jag valde att skära ner en röd paprika i det för att få lite färg

IMG_9505

Jag åt detta med kokt potatis och torkade sojastrimlor som lades i blöt en kvart, pressade ur vattnet, och stekte i lite kokosfett och vände mer lite BBQsås för att få färg

IMG_9500

Ostekta, avtorkade sojastrimlor…

IMG_9507

2 kommentarer Lägg till

  1. WoW skriver:

    Det viktigaste fick du ju med i alla fall, själva huvudingrediensen!

Kommentera

