Adzuki och sötpotatisbiffar

20140227-104104.jpg

Jag kokade adzukibönor i söndags och glömde bort dom en stund för länge i grytan vilket resulterade i rätt så mosiga bönor. Adzuki är känsliga för överkokning… Men det passade mig bra för tanke var att använda dom som grund i biffar. Frys ner, det som från början var 500g torkade bönor, i 5 fryspåsar och slängde i frysen i väntan på tillagning

Adzuki och sötpotatisbiffa
3-4 dl kokta adzukibönor
2 st STORA sötpotatisar
1 st rödlök
önskat antal vitlöksklyftor
1 msk tamari eller ljus soja
chili
salt
1-1.5 dl glutenfritt ströbröd (vanlig fungerar det med!)

Skala sötpotatisen och skär i bitar. Koka bitarna mjuka i saltat vatten. Låt ånga av.
Stek lök, vitlök och chili (chilin blir en bra kontrast mot dom söta bönorna och potatisen)

Blanda sötpotatis, bönor, lök, chili i en matberedare. Mixa. Det ska inte bli helt slätt.
Lägg över i en bytta och blanda ner tamari och ströbröd. Smaka av smeten och kolla om det behövs mer kryddor.
Låt stå och svälla ca 10-15 minuter. Det ska bli en hanterbar färs. Forma med blöta händer biffar som steks bruna i stekpannan.

Jag serverade med svampsås och groddsallad.

1620924_10152202873271698_877878631_n

5 kommentarer Lägg till

    1. Maria skriver:

      Käkade just två till lunch och ser fram emot att äta dom till middag med 🙂

      1. De där ska jag testa nån gång framöver. Undrar om de blir goda i bönröra också? Min bönröra jag gjorde häromdagen med stora vita bönor blev ju himmelskt god.

        1. Maria skriver:

          med bönröra i? I smeten?

          1. På en toast eller som tillbehör…tror jag tänkte mer än jag skrev 🙂

Kommentera

