Auberginegratäng

on

20140217-153611.jpg

20140217-153622.jpg

20140217-153632.jpg

20140217-153643.jpg

 

Gratänger går inte att få snygga på bild när man fotar med en Iphone. Det är bara så. men det behöver inte betyda att det är mindre gott på något sätt.

När jag åt ost ( i mängder) lagade jag ofta auberginegratäng och det var precis vad jag blev sugen på igår! Som tur var hade jag en bit veganmozarella hemma som inte smakar så där jättegott att äta naturell men det funkade väldigt bra i gratängen.

 

Tomatsås:
1 hackad lök
1 vitlök modell solo – riven
1 förpackning passerade tomater
1 msk torkad basilika
1/2 tsk salt
1 nypa socker
2 msk aijvar

Fräs löken tills den fått färg, ha i vitlöken och fräs en liten stund. Häll på resten och låt koka upp och sedan puttra en halvtimme

Auberginen:
2 stycken aubergine i knappt 1 cm tjocka skivor

Lägg på plåt och pensla med lite olja och kör i ugnen i 225 °tills dom fått färg men inte blivit brända

Varva tomatsås, aubergine och skivor av mozzarella plus färska blad av basilika i en ugnsform. Grädda i ca 15 minuter i 225 °

Låt svalna något innan den serveras. Den är nästan godare dagen efter.

10 kommentarer Lägg till

  1. pysbloggen skriver:

    Jag har (haft?) lite problem med aubergine, men jag ska nog testa det här.

    1. Maria skriver:

      Är det den sladdriga
      konsistensen?

      1. pysbloggen skriver:

        Njae, mer smaken. Men det var länge sen jag åt det nu, och min smak har ju ändrats en del, jag kanske gillar aubergine nu? Men selleri är fortfarande nä. Och gröna ärtor.

        1. Maria skriver:

          Jag äter numera inland stjälkselleri och råa gröna ärtor!

          1. pysbloggen skriver:

            Jag har sett det. Selleri, alltså.

            1. pysbloggen skriver:

              Nu du – jättegott var det! Ser fram emot matlådan idag 🙂

            2. Maria skriver:

              Såna matlådor älskar jag – som man längtar till!

            3. pysbloggen skriver:

              Tiden går så sakta bara. ….

            4. Maria skriver:

              All mat jag lagar är ju god!

            5. pysbloggen skriver:

              Men inte allt jag lagar 😉

Kommentera

