Att ändra kosten när man har barn…

Tänkte på vad Irrhönan skrev igår om vegetarisk mat och barn och tänkte vidare på min egen son (snart 12 år) som inte gjort direkt vågen när jag slutade tillaga animaliskt protein här hemma. Det innebär inte att han svälter till döds här hemma eller att jag lagar alternativa kötträtter till honom men han äter definitivt inte allt som jag äter.

Vad gäller råa grönsaker så äter han tex bara: gurka, rödlök, vitlök, majs, paprika och avokado och råa morötter. Det innebär att han 99% av dagarna serveras en sallad till maten av just dessa saker medan jag gör sallad på sidan om till mig av annat.

Däremot så äter han blomkål och palsternacka (om det mixas i soppa), morötter om dom är mixade i färssåser eller burgare och sötpotatis som är ugnsstekt.

Bönor, quinoa, hirs, tofu, tempeh och linser äter han inte… om dom syns men i olika slags kryddstarka biffar så äter han såna utan problem. Alltså gör jag mycket mat av den typen.

Han berättade glatt att han valt den vegetariska lunchen i skolan istället för laxen – som han absolut inte äter – trots att falafeln som serverades var gjord på linser ”den var jättegod, det var kryddorna som gjorde det”

Lagar jag saker som jag vet att han kommer att nobba så brukar jag steka på en veggieschnitzel (hur stavas det??) eller något liknande som jag har i frysen och servera med sallad till.

Men jag tror på utnötningstaktiken i kombination med goda smaker. Igår bad sonen om juice från råsaftcentrifugen och pekade på apelsin och äpple. Jag frågade om vi inte skulle använda morot och rödbeta med och han sa förvånande ja och konstaterade vid första klunken att det blev lite jordig smak men drack glatt upp 4 dl knallröd juice.

Enda undantagen jag gör hemma är att sonen vill ha Bregott på mackorna och Actimel till frulle så det köper jag mest med tanke på att han inte är någon frukostmänniska som helst hoppar frukosten om det inte lockar honom. Oboy slutade han med när jag slutade köpa mjölk och det känns inte som någon större förlust…

Vi bråkar inte om maten hemma. Mat ska vara njutning och glädje och inte en källa till bråk – det mår ingen bra av.

När han inte är hemma får han äta vad han vill men hemma äter vi inte djur. Så är det bara. Och hemma bestämmer jag ;)

2 kommentarer Lägg till

  1. Curt skriver:

    Smakrik, vegetarisk, ekologisk och näringsriktig mat för hälso- och miljömedvetna konsumenter.
    Green n Lean är nya generationen vegetarisk (vegan) mat som passar alla konsumenter – inte bara vegetarianer.
    http://www.youtube.com/watch?v=MLLfaZvhqKs

    Green n’ Lean vann Garant Ekostjärna 2014 på Ekogalan i Stockholm 30 januari.
    http://news.cision.com/se/axfood/r/garant-ekostjarna-2014-till-green-n-lean,c9528262

  2. Lindslay skriver:

    Jag tycker att du/ni verkar ha en bra överenskommelse om maten. Att han inte äter allt förstår jag, men det är ju bra att du ändå har det alternativet till honom att testa. Jag tror inte på att helt bara göra mat som barnen gillar (säger jag som inga barn har) för då går de ju miste om så mycket gott som kanske låter eller ser inte så smaskigt ut.

Kommentera

