Hemgjord färs i muffinsformar

20140203-185732.jpg

20140203-185742.jpg

20140203-185753.jpg

20140203-185819.jpg

Ett bra betyg är när sonen, som inte gör vågen precis vad gäller vegankäk, ber att få lite till

Blev sugen på en plantbaserad köttfärslimpa idag och googlade på ”vegan meatloaf” och hittade massor som gav mig idéer men jag ville först och främst slippa handla före middagen och bara använda mig av det som fanns hemma i kyl och frys

Färs i muffinsform

1 gul lök
1 stor morot
1 vitlök (solo)
1 selleristjälk

Hacka och fräs i olja. Låt svalna

1 dl havregryn
1 dl pumpafrön
Mixa ( i matberedare) havregrynen och pumafröna men inte så det blir mjöl

2 dl kokta röda linser
2 dl kokta kikärtor
2 dl kokt hirs
(använd bönor, linser, ris, bulghur, quinoa eller vad som finns)

Jag mixade även 2 msk linfrön i kaffekvarnen och blandade med 1 dl vatten men jag vet inte om det gjorde någon skillnad egentligen. Varma var dom lite smuliga men det försvann när dom kallnade

Tacokydda
salt

Lägg allt det andra (det stekta + bönor/linser/hirs/krydda)i matberedaren och mixa till en smet. Tillsätt lite vatten om det blir för torrt. Smeten ska vara mer lös än torr.

Smörj en muffinsform och fyll hålen. Platta till ytan och pensla med barbequesås eller olja eller kanske t.o.m ketchup om man föredrar det
Kör i 175 grader i ca 35-40 minuter

8 kommentarer Lägg till

    1. Maria skriver:

      Har du druckit? 🙂

    2. Maria skriver:

      NU såg jag 😀

  1. Kaiza skriver:

    Detta måste testas!

    1. Maria skriver:

      Jag åt en kall från kylen nyss och den var god även så 🙂

  2. Lindslay skriver:

    Det låter ju jättegott. Jag gillar att du ofta har hirs, bönor, linser och sånt istället för sojafärs. Jag är lite bekväm på den fronten, men har testat att byta ut sojafärsen ibland.

    1. Maria skriver:

      Det är för att jag som oftast har sånt hemma 🙂

Kommentera

