Friterat…

on

Både sonen och jag har längtat efter tjocka hemfriterade pommes och i söndags var det dax. Det är ju ingen vardagsmat precis.. Men all mat har sin plats i livet om än inte varje dag.

Ekologisk potatis tvättades och skars i klyftor och fick ligga i kallt vatten i två timmar. Sedan sköljdes stärkelsen av och potatisen torkades med handduk innan första friteringen.

Friterade i omgångar i 10 minuter i 140 ° och lät den klara pommesen rinna av på papper

När det var dax för middag på kvällen friterades pommesen gyllenbrun i 180-190 ° i fritösen.

GUUUU vad gott! Ugnspommes i all ära men allvarligt – friterat är godast!

7 kommentarer Lägg till

  1. Jag har aldrig velat köpa hem en fritös för att jag skulle riskera att äta åt helsike för mkt fett. Men med en plantbaserad kost finns det ju faktiskt betydligt bättre marginaler vilket möjliggör friterat i kosten. Jag åt ugnsbakade sötpotatispompe med majonnäs igår…himmelskt gott.

    1. Maria skriver:

      Sötpotatis är en höjdare 🙂

  2. Jag är benägen att hålla med 🙂

    1. Maria skriver:

      Visst är det, syndigt gott 🙂

      1. Som sagt, who wants to live forever? 🙂

  3. pysbloggen skriver:

    Ännu en grej jag måste testa, jag brukar bara köra på när jag gör pommes i fritösen.

Kommentera

