Tankar kring mat och pengar

20140105-181730.jpg
Tänkte på det igår när jag hade en polare på middag hur man av väldigt lite pengar kan fixa en toppenmåltid. Av 500g torkade kikärtor blev det smet till 36 falaflar av äggstorlek. Vi åt ungefär 4 var. Hälften av smeten frystes in för senare användning. Hemmagjord salsa av krossade tomater kostar inte mycket och vitkålssalladen lika. Rödbetshummusen tillverkades av två rödbetor som blivit över från en tidigare måltid och av kokta kikärtor från frysen. I skåpen fanns en del syrade grönsaker som serverades till + plus en några skivade tomater och lite rödlök.

Och jag har rester som räcker till middag för dottern och mig i morgon.

20140105-181805.jpg
250 gram VEEF för 50kr kan verka dyrt men tillsammans med 10 champinjoner, 1.5 pkt sojagrädde och en hackad rödlök så blev det fem portioner av röran som serverades med kokt potatis och kokta grönsaker.

Hur långt räcker 250g kött?

Inte ens mina ekologiska val gör mina måltider speciellt dyra.

4 kommentarer Lägg till

  1. Kaiza skriver:

    Jag tycker mig notera att pengarna räcker längre ju med plantbaserat man äter och att man behöver mindre mat för att bli mätt, det är alltid en massa rester över.

    1. Maria skriver:

      Och då behöver man inte laga mat så ofta 🙂

      1. Kaiza skriver:

        Precis och så äter man plantbaserat fler dagar än man tänkt först för man har så mycket rester som ska ätas upp!

  2. Lindslay skriver:

    Ja, att laga billig mat är inte så svårt när en inte äter kött. Bönor är ju guld värt 🙂

Kommentera

