Lins och kikärtschili

20131231-172000.jpg

20131231-172008.jpg

20131231-172018.jpg

20131231-172027.jpg

20131231-172035.jpg

20131231-172045.jpg

20131231-172054.jpg

I stort sett all min vardagsmatlagning handlar om att öppna kyl och skafferi och använda mig av det jag har så igår när jag promenerade hem från jobbet slog suget på en god chili till. Helt övertygad om att jag både hade öl hemma (visade sig vara en flaska cider som stod i skåpet) och burkar med svarta och röda bönor – tji fick jag. Hade inget av det hemma så vad gör man då? Tar av det man har! Det finns ingen anledning att springa ut och handla för att det saknas en ingrediens – ta något annat i stället

Lin och kikärtschili
1 dl belugalinser (okokta)
1.5 dl gröna linser (okokta)
1 gul lök
1 röd + 1 grön paprika
4 klyftor vitlök
3 dl rödvin
1 förpackning krossade tomater
vatten
salt
1 tsk rökt paprika pulver
1 msk chipotlepulver
chilifrukt
oregano
5 dl kokta kikärtor (jag hade kokta i frysen)
3 msk kakao
1 stor burk konserverad majs – eller frys majs
agavesirap
lime

Fräs hackad lök, chilifrukt och paprika i fett (jag använder kokosfett), lägg i pressad vitlök, fräs lite till. Häll på linserna, rör om. Häll på vinet och låt koka upp. Häll i tomaterna och vatten så att det står ca 2 cm ovanför linserna. Krydda med salt, chipotle, rökt paprikapulver och oregano. Låt koka tills linserna är mjuka. Fyll på mer vatten om det ser ut att behövas.

När linserna är mjuka – utan att vara mosiga lägg i kikärtorna, majsen och kakaon. Rör om. Starkt nog? Behövs lite avrundning i form av agavesirap? Det behövde jag… Låt koka ihop och smaka av igen med salt och kryddor.
Pressa saften från en lime över när grytan dragits från spisen.

Servera med nachos och avocado.

Kommentera

