Grönsaks och tofuröra

20131228-185423.jpg
Silken tofu är vad jag äter när jag får lust att äta äggröra. Saknar ägg ibland… Men konsistensen ser precis likadan ut 🙂

Jag brukar steka ihop av det jag har hemma men jag har alltid svamp och lök som bas

Fräs 10 champinjoner och en hackad lök i lite fett. Låt svampen mjukna lite. Rör ner tex skivad paprika, purjolök, riven morot (eller vad du väljer att använda) låt fräsa och krydda med salt och finskuren chili (om man gillar starkt) och pressad vitlök. Ha i ca 100 g silken tofu i stekpannan. Rör om så den smular sig som äggröra. Låt allt bli varmt och servera med det du tycker är gott. Idag blev det kalamataoliver för min del.

Lika gott som helgfrukost som middag eller lunch

7 kommentarer Lägg till

  1. Linda i Berlin skriver:

    Det låter gott. Jag brukar smula vanlig tofu och steka i minst tio minuter och krydda med gurkmeja. Också gott 🙂

    1. Maria skriver:

      Det är smart för vanlig hård tofu är godast rätt så hårdstekt. Tidigare använde jag den men numera kör jag oftast den mjuka till tofu scamble

  2. Vi åt gubbröra idag, med råa äggulor. Gott så det förslår. Vi skulle mycket ogärna välja bort ägg i vår kost, men din rätt ser riktigt smaskig ut.

    1. Maria skriver:

      Det tog tid innan jag valde bort ägg. Jag anser att ägg är ett bra livsmedel men när pojkkycklingar mals levande så jan jag inte äta ägg längre men jag saknar ägg som fan

      1. Ja, det är inte helt lätt att leva efter sina etiska principer …

        1. Maria skriver:

          Det är väl som att tro på Gud 😉

Kommentera

